Zápis ze zasedání Komise pro etiku ze dne 8. června 2016
Nová podání:
*Dopis Michala Bystrova upozorňuje na smlouvy, které rozesílají některé redakce, v nichž žádají podpis pod text, který nabyvateli poskytuje možnost libovolných úprav a v podstatě neomezené licence k autorovým dílům, což vede k tomu, že autor nemá nad svými texty dále kontrolu a některé materiály jsou dokonce používány znovu bez vědomí autora nebo z nich vycházejí tzv. recyklované texty, opět uveřejněné bez souhlasu autora, natož honorované. Komise všechny novináře na tento fakt upozorňuje, doporučuje pečlivě smlouvy přečíst a v případě pochyb je nepodepisovat. Krom toho požádá o konzultaci právní kancelář SNČR. Jedná se o zásadní problém, kterým se bude syndikát zabývat, včetně možnosti uspořádat k tomuto tématu konferenci.
[bookmark: _GoBack]*Stížnost Jakuba Čecha na Prostějovský Večerník vydavatele Haná press s.r.o. (několik článků, které má komise k dispozici). O stanovisko bude požádáno inkriminované periodikum.
Řešená podání:
*Stížnost p. Skalického na článek Implementace přípravku klasické čínské medicíny do obvyklé léčby vulvovaginálního diskomfortu. Byla dotázána redakce Zdravotnického deníku, zatím bez odpovědi. Nicméně KPE konstatuje, že se jedná o odborný článek, kde proti sobě mohou stát dvě odborná stanoviska a komise těžko může rozhodnout, k jakému pochybení mohlo dojít. V tomto případě by bylo vhodnější se obrátit na Lékařskou komoru ČR.
*Několikerá stížnost na reportérku České televize Moniku Zajícovou pro agresivní jednání. Komise obdržela dopis jednoho ze stěžovatelů.  Bez ohledu na meritum věci či veřejný zájem, který mohl být v pozadí zjišťování informací, je z dopisu patrné, že reportérka opravdu postupovala neadekvátní formou. 
*Stížnost na Listy Ašska, vydávané městem, konkrétně na Miroslava Všetečku, který údajně odmítá uveřejnit příspěvky Vladimíra Kummera. Redakce odpověděla. Nicméně stěžovatel se na komisi obrátil znovu s informací, že o jeho otevřeném dopise má jednat Rada města Aš. Ze zaslaných materiálů není patrné, jak obsáhlý tzv. otevřený dopis je. Bude opět dotázána redakce.
*Ing. Milan Křivohlavý si stěžuje na vystoupení předsedy Syndikátu novinářů Adama Černého v pořadu Reportéři ČT, reportáž „Sebechvála za radniční peníze“. Materiál vysílán dne: 11. 1. 2016, v relaci Reportéři ČT, od 21,30. Autor materiálu: Karel Vrána, redakce Reportéři ČT. K vyjádření byla oslovena redakce. Zatím bez odezvy.

Další zasedání komise bude v září.
Zapsala Barbora Osvaldová, předsedkyně KPE

